
Pokémon Shining Pearl
Gezien de vele generaties Pokémon-games, is het normaal geworden dat nieuwe delen vroeg of laat gevolgd worden door een remake van een van de oudere generaties. Dat Pokémon Diamond & Pearl er een kregen was dus eigenlijk alleen een kwestie van ‘wanneer’. Wat ons brengt bij deze game: de verwachte remake. Maar gezien de kritiek die de serie tegenwoordig krijgt, en het feit dat dit spel uitbesteed is aan een andere developer, is de vraag hoe het zich verhoudt tot de originele titels belangrijker dan ooit. Laten we eens kijken.
Deze telg uit de serie speelt zich af in de Sinnoh-provincie, een mystieke plek vol legendes met in het midden een natuurlijke barrière in de vorm van een gigantische bergketen. Je speelt weer een koter die eropuit gestuurd wordt om je Pokédex vol te maken en de kampioen te worden, terwijl de fanatieke cult Team Galactic constant alles op stelten zet. Je kent het verhaal wel − veel verrassingen in de formule heeft dit deel niet. Er zijn ook gimmicks die alleen in dit deel voorkomen, zoals Pokémon Contests die ditmaal een soort rhythm-game zijn en boven alles de Underground (het grote grottensysteem onder de hoofdwereld). Niet alleen zijn de Secret Bases uit de derde game daar te vinden, maar het opgraven van fossielen en andere praktische voorwerpen uit het origineel is enorm uitgebreid. Daarnaast lopen er nu wilde Pokémon rond in de grotten die je nergens anders kunt vinden. Met het opgraven van speciale beelden kun je bepalen welke soorten er verschijnen, en samen met andere activiteiten zelfs de kans op shinies verhogen. Tevens zijn er na het hoofdverhaal ook manieren om talloze legendarische Pokémon te vinden. Als je een verzamelaar bent zul je hier dus gegarandeerd veel tijd besteden, en dit is duidelijk de meest interessante toevoeging in deze remake.
Met één vinger in je neus
Wat betreft sterke toevoegingen is dat echter ook het enige dat echt in het oog springt. Over het algemeen is dit namelijk nogal een luie remake. Zeker vergeleken met de vele extra’s die de remakes van de tweede en derde generatie hadden. Verwacht dus geen groot post-game hoofdstuk of allerlei leuke foefjes om het speelplezier te verhogen. Niet alleen dat, maar dit zijn remakes van Diamond en Pearl met maar zeer weinig elementen uit Platinum erin verwerkt, terwijl dat duidelijk de meest superieure versie was van diens originele generatie. En wat te denken van de nieuwigheden uit de huidige generatie die erin verwerkt zijn? Die maken ironisch genoeg het spel juist zwakker. Net als in Sword en Shield kun je de gehate Exp. Share niet uitzetten, wat ervoor zorgt dat je hoe dan ook de hele game lang altijd een level of tien boven elke vijand zit. Zelfs een Nuzlocke is dan maar zelden uitdagend (niet tot de Elite Four en de beruchte kampioen, eigenlijk). Het feit dat je dit niet gewoon kunt uitzetten (een optie die in alle andere generaties bestond) is gewoon slecht game-design. De GTS bestaat ook niet meer, en de nieuwe systemen om Pokémon te ruilen zijn nog steeds zeer gelimiteerd, dus voor verzamelaars zal er ook frustratie zijn. Tja. Bijzonder veel meerwaarde hebben deze remakes niet.
Skip, skip, skipperino
Of ik de games zou aanraden is dus compleet afhankelijk van wat je erin zoekt. Zoek je wat simpel tijdverdrijf in een comfortabel RPG-tje? Problemen terzijde blijft Pokémon nog steeds vermakelijk en dat is in dit deel niet anders. Maar zoek je een sterke RPG om je in vast te bijten, of vraag je je af wat mensen in de serie zien? Ga een deel uit een oudere generatie spelen, of speel een andere RPG-serie. Deze remake is vergeetbaar en makkelijk over te slaan.
