Winkelmand

Volg ons op Social media

Interview met Koichiro Ito

Afgelopen voorjaar verscheen The Centennial Case: A Shijima Story. Hoewel het live-actiongenre niet erg populair is in Japan, heeft diens director Koichiro Ito al heel wat indrukwekkende verhalen uitgebracht in de gamewereld. Wat te denken van Metal Gear Solid V en 428: Shibuya Scramble? Wij mochten hem interviewen.

Beste dhr. Ito, u heeft onder meer gewerkt aan de succesvolle game Metal Gear Solid V en bent nu verantwoordelijk geweest voor The Centennial Case: A Shijima Story. Wat is naar uw mening het verschil tussen het produceren van een live-actiongame en een game met traditionele graphics?

Fotorealistische CG is de afgelopen jaren flink verbeterd en komt steeds dichter bij live-actiongraphics. Toch kost het veel moeite en geld om subtiele bewegingen en expressies juist uit te drukken, zoals oogbewegingen en ademhalingen. Live-action voelt als een effectieve manier om die expressies, het menselijke element, uit te drukken en heeft een eigen aantrekkelijkheid. Met behulp van echte acteurs in The Centennial Case: A Shijima Story hebben we het thema van het plot – leven en dood – op een realistische manier neer kunnen zetten.

Zelf ben ik een groot fan van de Britse studio Wales Interactive. Ze brengen regelmatig interactieve filmgames uit. Heeft u interactieve filmgames (of andere games) gespeeld als inspiratie voor The Centennial Case?

Ik vind het werk van Wales Interactive erg inspirerend, onder andere Late Shift en The Complex. Ik vind het echt geweldig dat ze zulke kwalitatief goede games kunnen aanbieden voor zulke lage prijzen. De game is ook beïnvloed, zij het indirect, door de argumentatieve scènes in de Sherlock Holmes-games van Frogwares en de gameplay van Return of the Obra Dinn waar nauwkeurige observatie en beschouwing belangrijk zijn om de waarheid te achterhalen.

Wat is uw favoriete live-actiongame?

428: Shibuya Scramble, waar ik zelf als scenario director aan gewerkt heb, is één van mijn favorieten.

Live-actiongames worden eerder geassocieerd met westerse ontwikkelaars dan met de Japanse industrie. Hoe denkt u dat dat komt? Hoe heeft u partners in Japan kunnen vinden om samen mee te werken aan deze game?

Mij lijkt dat dat komt omdat de Japanse gamecultuur sterk verbonden is met de animecultuur, dus is het erg mainstream om de gamepersonages in animestijl uit te beelden. Voor de ontwikkeling van The Centennial Case: A Shijima Story hebben we met een twee-teamstructuur gewerkt: het videoproductieteam en het gameontwikkelteam. Yasuhito Tachibana, producer van The Naked Director, heeft het team aangestuurd dat zich met filmen en scenario bezig hield. Dhr. Tachibana heb ik toevallig ontmoet en ik ontdekte dat hij geïnteresseerd was in het ontwikkelen van games – dat is hoe we uiteindelijk samen een game hebben gemaakt. Het ontwikkelen van de game heeft h.a.n.d. gedaan. We hebben diverse ontwikkelaars besproken, maar zijn uiteindelijk bij h.a.n.d. terecht gekomen omdat ze de aantrekkelijkheid van een live-action- / FMV-game zagen en de passie hadden om ermee aan de slag te gaan.

Een bekende en succesvolle Japanse game met echte acteurs was 428: Shibuya Scramble. Hoe baanbrekend was deze game voor het genre binnen Japan en wat is uw mening over de game?

Het gameplay-systeem in 428, dat je tussen verschillende personages wisselt, kwam bijna geheel uit de vorige game, Machi. Destijds waren er weinig andere games met verschillende hoofdrolspelers waarbij de acties van de één een ander konden beïnvloeden, een soort van butterfly effect – daarom denk ik dat veel spelers het spel konden waarderen. Dat gezegd hebbende… de live-action-adventuremarkt is niet bijzonder groot, daarom is het moeilijk om een vervolg te ontwikkelen…

Hoe onderscheidt The Centennial Case: A Shijima Story zich van eerdere live-actionvideogames? En waarom zou u mensen aanraden de game te spelen?

Promo voor live-actiongames focust zich vaak op de acteurs die in de game spelen, maar bovenal is The Centennial Case: A Shijima Story een detectivegame met live-action als presentatiemethode. Ik zou het mooi vinden als volwassenen de game spelen voor het ruwe narratieve drama over leven en dood, geacteerd door echte personages, en ik zou het ook aanraden aan spelers die willen meemaken hoe het is om in de schoenen van een detective te treden.

Heeft u nog een paar laatste woorden voor de lezers van AniWay, het enige tijdschrift over Japanse cultuur, anime, videogames en manga in Nederland?

Ik verwacht niet dat Japanse jongeren veel weten over hoe Japan vijftig of honderd jaar geleden was. Sterker nog, de lezers van AniWay hebben waarschijnlijk zelfs meer kennis van Japan! Ik zou iedereen willen bedanken die geïnteresseerd is geraakt in het spelen van The Centennial Case: A Shijima Story!

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.