Follow us on social

Volg ons op Social media

Blog categorieën:

Blogberichten:

INTERVIEW: De redder van FFXIV vertelt over de nieuwe uitbreiging Shadowbringers

We hebben allemaal genoeg spellen gespeel om te weten dat je er eerst flink wat drama nodig is voordat de held opstaat en de dag red.
Dit was ook zo bij Final Fantasy XIV en Noaki Yoshida (ook wel bekend Dragon Quest). De start van FF XIV was dramatisch en Square Enix zat met hun handen in het haar, toen ze hun geheime wapen gebruikte om de game te redden!

Met de introductie van zijn derde uitbreiding Shadowbringers kregen wij de kans om hem te interviewen.

Aniway: Waar kijk je naar als je een spel met aardig wat problemen tot een succes moet maken, zonder de kern van het verhaal aan te tasten?

Naoki Yoshida: Het eerste wat we deden was onderzoek naar Final Fantasy XIV zelf en de status van de game. Wat veroorzaakt de problemen en wat moet er veranderd worden om dit te verbeteren.
Daarnaast hebben we de game vergeleken met andere games die al op de markt waren en wat hun inhoud was. Om zo te kijken hoe ze kwaliteit terug konden brengen naar Final Fantasy XIV, zodat het een goede RPG titel zou worden. We hadden een ideaal die we moesten bereiken.

In kort we maakte een lijst met alle problemen en uitdagingen. De lijst was eindeloos en te groot om echt alles aan te pakken. We moesten de game uit elkaar halen en vanaf het begin weer opbouwen. Het was een onmogelijke zaak, maar het waren de noodzakelijke stappen die wij moesten zetten.

AW: Het opbouwen van het hele spel was vast een zwaar proces voor u. Waar ben je het meest trots op in dit proces?

NY: De gemeenschap. Dat is waar ik het meest trots op ben.
Het is de beste gemeenschap in de hele wereld, dat weet ik zeker. Toen ik de eerste aankondiging maakte van Heavensward op het Noord-Amerika Fanfest in 2014 kreeg ik zoveel applaus van de spelers. Het was zo immens, ik werd er zo blij van. De gemeenschap steunt echt FFXIV en het team, ondanks dat het team en Square Enix via abonnementen en items inkomsten krijgt van de spelers. Spelers zeggen altijd dankjewel voor het helpen en redden van de wereld van FFXIV. Om dat te horen van de spelers maakt mij zo gelukkig. Dat is waar ik het meest trots op ben.

AW: Dit is voor mij als speler heel fijn om te horen! Ik vroeg me nog iets af. In het westen wordt er van verhalen eigenlijk altijd een goed einde verwacht, maar in Japan is deze verwachting er niet. Had dit invloed op de nieuwe uitbreiding Shadowbringers?

NY: Ik heb dit nog nooit opgemerkt, dus het was ook geen inspiratie voor Shadowbringers. Nadat de game uitkwam zijn er zoveel dingen die moesten veranderen. We hebben het mogelijk gemaakt om een game uit te brengen waar spelers blij van werden. Daarna moest er zoveel nog gedaan worden, waar wij als team ook aan vastzaten. Het moest passen bij het oude FFXIV. Maar nu is dat klaar. Nu hebben we de vrijheid om te doen wat wij willen doen. We kunnen nu bedenken wat voor avonturen wij willen beleven in FFXIV. Daarvoor was het altijd je bent de ‘Warrior of Light’ en moet het slechte verslaan, je verslaat de slechteriken. Dat hebben we zes jaar gedaan en ik was er klaar mee. Ik wilde iets anders, iets totaal nieuws. Toen kwam de gedachten: ‘Wat als je het light moet verslaan? Wat als het light slecht is en je de duisternis moet terugbrengen. Je moet de duistere elementen van de wereld terugbrengen. Zou dat niet cool zijn?” Daarom hebben we het verhaal veranderd, er zat geen symbool of inspiratie achter. Trouwens niet alleen westerse spelers, maar wereldwijde spelers houden ook van Batman en Darth Vader. Die zijn ook een beetje duister.

AW: Maar het verhaal gaat nu ineens van light naar duisternis. Hoe doe je dat zodat het niet ineens een te grote verandering is voor de spelers?

NY:Voor de echte veranderingen moet je het verhaal spelen, daar ga ik niks over zeggen. Maar je krijgt antwoorden op vragen die je al hebt vanaf het begin van het verhaal uit A Realm Reborn.

Het team dacht dat deze omwending veel plezier en spanning zal brengen bij de spelers. Wij dachten dat de spelers deze verandering zouden omhelzen. Dit werd ook bevestigd toen we Shadowbringers aankondigden op het Noord-Amerika fanfest in 2018. Iedereen was aan het schreeuwen en applaus aan het geven. Ze accepteerde het gelijk en waren erg enthousiast erover.

rothgar uit FFX en Viara uit FFXII

AW: In Shadowbringers krijgen we twee nieuwe rassen erbij uit andere Final Fantasy games. De Hrothgar (FFX) en Viara (FFXII).  Welk karakter of ras vond jij het leukste om terug te brengen in FFXIV Shadowbringers?

NY: Het is niet echt een ras of persoon zelf. Het is meer de gehele verhaallijn van Shadowbringers. De reden hiervoor is omdat we zoveel tijd, aandacht en geld in het verhaal hebben gestoken om het een geweldig verhaal te maken. Daarom willen we dat iedereen zich concentreert op het verhaal en er zoveel mogelijk plezier in heeft. Wij zijn er trots op.

AW: Laatste vraag. Is er nog iets dat je altijd aan al aan de fans hebt willen vragen?

NY: Dit is een moeilijke vraag.
Eigenlijk de enige vraag die ik kan stellen is. Heb je plezier in het spelen van Final Fantasy XIV? Als wij weten dat de spelers het spel met plezier spelen en van het verhaal houden, dan is dat geweldig. Dankjewel voor al de jaren support.

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.