Winkelmand

Volg ons op Social media

Blue Reflection Second Light

Eindelijk is het langverwachte vervolg op Blue Reflection van Studio Gust af. Zij zijn bekend van de Atelier JRPG-series welke ook door Koei Tecmo is uitgebracht. 

Ao Hoshizaki is het nieuwste lid in het Hoshinomiya schoolgebouw met bijbehorende -terrein. Daar wonen al drie anderen: Kinjou Yuuki, Utsubo Kokoro en Miyauchi Rena. De drie anderen hebben totaal geen herinneringen meer aan mensen of de plaats waar zij hebben geleefd behalve hun naam en hoe zij met dingen om moeten gaan. Wat zij daar doen en hoe zij daar zijn terechtgekomen is hun allemaal onduidelijk.

Er is een gebied buiten de school wat ze de Faraway (Mukou no sekai) noemen tot duidelijk wordt dat het gebied buiten de schoolpoort zijn vorm ontleend aan de gevoelens en herinneringen (omoi) van iedere persoon. Daarop wordt het Heartscape, of Kokorotoop, biotoop van het hart, genoemd. Daar waren ook monsters rond dus gaan ze er alleen heen om het te verkennen om aanwijzingen te vinden die Ao kunnen helpen terug te keren naar haar leven in de wereld die alleen zij zich herinnerd. Naarmate je zoektocht vordert krijg je meer flashbacks te zien van de personages in de 11 Heartscapes, met 1 of meerdere layers, waardoor gaandeweg steeds meer duidelijk wordt over wat er al gaande is. Naarmate zij hun herinneringen terugkrijgen, komen er ook nieuwe teamleden. De eerste daarvan is Kokoro’s vriendin Kasuga Shiho, wie zich natuurlijk ook helemaal niks herinnert behalve haar naam. Gevolgd door drie personages uit het voorgaande spel: Shirai Hinako, Yuzu (Shijou Yuzuki) en (Shijou) Lime. Ten slotte zijn er nog drie personages van de anime Blue Reflection Ray 零 en een nieuw personage: Kuno Kirara

Kleren maakt de vrouw
Je kunt vanaf hoofdstuk 1, de kleding veranderen van jouw personage en teamleden. 
Iedereen heeft haar eigen unieke schooluniform naast een standaard schoolzwempak. Alleen Ao, Rena hebben een zomeruniform. 

Wanneer je van kleding hebt gewisseld, is dat terug te zien in de cutscenes. 
Wel leuk is dat je bij het uitspelen van de demo extra dingen kunt vrijspelen voor Ao voor gebruik in de volledige versie van het spel. De demo gaat niet verder dan hoofdstuk 1 dus de extra hoofd accessoire en kleding heb je zo binnen! Je kunt dit op elk moment claimen in de volledige game.

Lineaire ontwikkeling

Je hebt niet veel keus behalve om te doen wat van jou wordt verwacht. De side quests zijn niet allemaal optioneel wil je verder kunnen naar het volgende hoofdstuk waarin het spel is opgedeeld. 

Naarmate je verder komt, kun je wel naar meer omgevingen in de Heartscape. Daar verzamel je kristallen met de herinneringen en gevoelens van de betreffende personage(s). Daarmee ben je echter nog niet klaar met de betreffende Heartscape want er zijn nog gebieden waar je niet kunt komen zonder specifieke “gereedschap” of een bepaalde taak te hebben vervuld. Zie je een plek op de map waar je niet kunt komen? Dan zul je later terug moeten.

Potje vechten? 

In de Heartscape kom je monsters tegen, die vreemd genoeg zijn vertaald als demons terwijl ze in het Japans monsters worden genoemd. Omoi wordt het ene moment vertaald als emotions het andere feelings. Ik snap echt niet waarom deze inconsistentie er is tenzij meerdere vertalers eraan hebben gewerkt. Want common wordt gewoon “onvertaald” gelaten als common. Okay, tot zover de rant over inconsistente vertalingen. 

Monsters stijgen in level naarmate je vordert in de 11 hoofdstukken. Hoewel je  ze kunt ontwijken doordat er geen random encounters zijn, zijn ze op normal mode over het algemeen makkelijk te verslaan. Ze blijven op dezelfde level cap wanneer je terugkomt in voorgaande Heartscapes, dus vormen ze dan helemaal geen uitdaging. 

Gevechten zijn turn-based, ja ik weet dat het wordt aangeprezen als real-time, maar als je moet wachten tot jouw personages genoeg ether hebben verzameld op een timeline om aan te vallen; zou jij dat dan  real-time noemen? 

Performance
In handheld mode merk je af en toe pop-in, maar niks ernstigs wat gameplay belemmert. In docked mode is het beeld over het algemeen redelijk scherp, maar als je goed oplet kun je zien dat het aliased is, bijvoorbeeld het haar van bepaalde personages of hun schaduw. Echter niks wat het speelplezier zodanig bederft naar mijn mening.

Zowel jij als de monster bewegen over een timeline waardoor je ether opspaart, het sparen gaat steeds sneller naarmate je meer skills gebruikt. Alle skills hebben een vastgestelde ether cost waardoor je deze kunt blijven gebruiken zolang het gevecht voortduurt. Hoe sneller je ether spaart, hoe meer je stijgt in gear waardoor je extra skills kunt gebruiken en meer ether kunt sparen voor gebruik. Wanneer je gear 3 bereikt ondergaat de betreffende personage de transformatie naar Reflector, al dan niet met transformatiescène wanneer je die hebt uitgezet.

Back attacks, alleen mogelijk in stealth mode, geven jou tactische voordelen als snellere ether-opbouw dan de monster en zijn ze ontvankelijk voor een knockdown. Wanneer deze is geslaagd zie je een korte cutscene voordat je battle mode ingaat.

Je kunt de meeste gevechten overleven zonder te veel kleerscheuren of personages die KO gaan wanneer je alle monsters, die je voordat je de layer boss bevecht, allemaal uitmoordt. Voor degenen die het te makkelijk vinden; hard mode en deathwish kun je pas kiezen nadat je het spel eenmaal hebt uitgespeeld. 

Zin om uit te gaan? 

Voorzover dat mogelijk is natuurlijk. Dates zijn de momenten waarop je met teamleden optrekt binnen de omgeving van het schoolterrein. Hierdoor leer je elkaar beter kennen en unlock je onder andere nieuwe talents

De Freespace app is een manier om requests te ontvangen en de makkelijkste manier om op een date te gaan. De andere manier is om via het school menu de betreffende persoon te selecteren, maar soms moet je ze dan nog steeds zelf zoeken terwijl ze niet stilstaan.

Naarmate de binding tussen jij, Ao, en jouw teamgenoten sterker wordt, krijg je toegang tot nieuwe talents: De door de versterkte binding verkregen talent points kun je inzetten om de personages sterker te maken of om crafting abilities te unlocken. Let wel dat Ao pas talent points krijgt wanneer de andere personages in talent level stijgen. 

Geen automatische healing 
Tijdens het stijgen in niveau wordt je niet automatisch genezen dus wil je goed in de gaten houden hoeveel HP jouw teamleden overhouden. Vooral Ao, of wie je ook in het midden hebt gezet in jouw team, lijkt de meeste aanvallen te verduren van alledrie. In het geval dat je te veel schade hebt om met HP restore items of skills jezelf te genezen, kun je ervoor kiezen om terug te keren naar school want dat vult de HP van jouw teamleden weer helemaal op.

Verzoeknummers? 

Je kunt ook requests krijgen van teamleden. Het kan gaan om een hoeveelheid grondstoffen, een stealth missie om ergens te komen in de Heartscape, of iets te craften. Vrijwel alles wat je kunt doen in het spel wordt benut. Let wel op dat wanneer je aan een missie begint je het doel ook daadwerkelijk moet bereiken voordat je iets anders gaat doen, anders moet je weer helemaal van vooraf aan beginnen. Bijvoorbeeld een stealth missie, welke daarom dus niet bepaald mijn lievelingsonderdeel is van het spel. 

Ik maak het zelf wel 

Alles wat je nodig hebt aan items zul je zelf moeten maken door craft. Daarvoor zul je eerst zelf de nodige grondstoffen (ingrediënten of spullen) bij elkaar moeten verzamelen in de Heartscape of op het schoolterrein. Hou je ogen dus goed open voor zwevende bollen of voorwerpen waar je check ziet en verken alle hoeken en gaten want ze zijn niet altijd even goed zichtbaar. Er zijn nog twee andere manieren om grondstoffen te verzamelen, zoals vijanden verslaan en “grasmaaien”. 

Ook helpt het om tijdens het craften goed op de attributen van de grondstoffen te letten want sommige daarvan hebben meer dan één en kunnen dus ook voor andere recipes worden gebruikt. Daarnaast is er een limiet per grondstof van 99, alles daarboven gaat verloren ook al raap je het op. De enige uitzondering daarop zijn items die andere attributen hebben dan wat je eerder hebt verzameld of gecraft. 

Let wel op dat als je net als ik het veld helemaal af speurt naar grondstoffen dat je geen tekort zult hebben aan de volgende items: coins, coffee en hydrating water, omdat de laatste twee voorbeelden zijn van wat kan worden ingewisseld voor coins zodra je faciliteiten zoals de vending machine en cafe hebt gemaakt.

Faciliteiten 

Je kunt ook faciliteiten bouwen die op het schoolterrein kunnen worden gezet welke maximaal tot level 4 kunnen gaan. Deze kunnen bijvoorbeeld stat buffs geven of items in ruil voor coins of tickets.

Wie de schoen past, trekke hem aan. 
Hoewel Nintendo in het Westen vaak wordt aangekeken wanneer het aankomt op censuur; is in Japan juist Sony berucht op dit gebied van third party publishers games. Ik denk dan aan bijvoorbeeld Devil May Cry 5 en Senran Kagura versies voor Playstation. Hoe zit het met deze titel? Zijn er fan service momenten verwijderd zodat het ook buiten Japan "beter" kan worden verkocht (omdat er rekening is gehouden met de schreeuwers op social media)? Wat ik begrijp uit vergelijkingen met het voorgaande deel is er wel degelijk minder aanstootgevend materiaal, maar zelfs nu zijn er mensen die zich storen aan elementen als een douche scène ook al zijn ze dan gekleed in een badpak nota bene! Of het gezeur dat het schuin aan moeten kijken naar het achterwerk van een kruipende Ao fan service is; als het een mannelijke personage was geweest, wat dan? Sterker nog, hoe verwacht je anders te moeten kijken wanneer je kruipt? Van voren soms?

Ahem, voor wie puur is, is alles puur. Voor mensen met een bruine bril op is alles shit. 

Eén keer is genoeg? 

Voor degenen die ontevreden zijn over het einde wanneer je het spel voor het eerst uitspeelt, raad ik aan om een new game + te beginnen door opgeslagen clear data te laden.

Wat je dan overhoudt zijn:

• collected fragments 

• half of all total TP collected by each character 

• database 

• Hope for a Reunion 

De laatste is feitelijk de true ending met degene wie je hebt gekozen om de laatste dag in Oasis door te brengen. Gesloten gebieden die door een request waren geopend zijn nog steeds bereikbaar in new game +, hierdoor zijn grondstoffen die je normaliter pas in een latere hoofdstuk kunt oprapen nu bijvoorbeeld al in hoofdstuk 1 voorhanden is.

Het behoud van de collected fragments maakt dat je andere kunt krijgen na je dates, wellicht verwarrend, maar ze hebben dezelfde benaming als het laatste stukje herinnering dat je na het verslaan van de layer boss claimt. Deze fragments geven je echter extra vaardigheden zolang je ze hebt uitgerust en zijn dus de extra moeite waard. Save wel eerst voordat je keuzes maakt tijdens dates

De behouden database is helaas van weinig nut want je kunt de grondstoffen niet krijgen nochtans via recipes zelf craften. Let wel op dat je niet per ongeluk de glass sheet gebruikt voor een andere schoolfaciliteit dan de telescoop, want dan kom je net als ik vast te zitten en mag je hopen dat je nog een extra save hebt die niet te ver gevorderd is; anders ben je de pisang en dan praat ik niet over pisang goreng :P. 

Al met al een redelijke JRPG die veel speelplezier biedt of je completionist bent of niet. Zie het als “Sailor Moon meets Magic Knight Rayearth”, met de nodige slice-of-life en grappige momenten tussenin. Ervaren rotten zullen jammer genoeg eerst een keer het spel uit moeten spelen voordat ze hun Deathwish kunnen krijgen, maar of dat zo erg is als je de true ending wilt zien… 

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.