aniway.nlaniway.nl
 Help Help  aniway.nl AniWay
 Rules Regels  Leden Leden
 Zoeken Zoeken  Groepen Groepen
 Gebruikerspaneel Gebruikerspaneel  Inloggen Inloggen
 * Registreren
Laatste 5 Actieve Onderwerpen
15:18  Waar kijk jij Anime? (foto's)   Cookiemons
15:15  Nieuwe Manga aanwinsten   Cookiemons
15:13  Welke betaalde streaming site?   Yumei
14:38  TK: school uniform, manga, ...   FayeKiryu
13:27  Abunai! 2014: Class ...   Rasha
Het is nu 01 aug 2014 15:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Opleiding Animatie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 13:21 

Oke, groot probleem waarbij tekenaars mij vast wel bij kunnen helpen.
In het kort:
Ik doe nu een handel opleiding wat mij totaal niet bevalt, op school gepraat, ga volgend jaar iets anders doen als ik nivo 2 heb afgerond.
Nou twijfel mik heel erg tussen 2 dingen

Animatie:
Voordelen: ik kan tekenen, heb veel fantasy, vind het ontzettend leuk.
Nadelen: Veel stilzitten, hard werken, waarscheinlijk naar het BUITENLAND!!!!

Theater/Dans:
Voordelen: Ik ben Spontaan, beweeglijk, heb goede persoonlijkheid hiervoor, kan in Nederland blijven!
Nadelen: heb nog niets met dans gedaan, kan geen drama!!! en ben bang voor audities.

Oke ik twijfel echt heel erg, heb met mijn ouders erover gesproken en vinden dat ik zelf moet kiezen.
Imeand misschien tips?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 13:49 

._. bestaat er dan animatie opleiding voor niv 3?
bij mij op school was dat voorheen echt niv4. e nu is het video/animatie eh video dus ¬_¬

maar ach kies gewoon voor animatie
als het je niet bevalt ga je gewoon weer wat anders doen.
en naar buitenland voor werk ofzo is heus geen ramp :p

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 14:05 

Maru_Nagashiwa schreef:
._. bestaat er dan animatie opleiding voor niv 3?
bij mij op school was dat voorheen echt niv4. e nu is het video/animatie eh video dus ¬_¬

maar ach kies gewoon voor animatie
als het je niet bevalt ga je gewoon weer wat anders doen.
en naar buitenland voor werk ofzo is heus geen ramp :p

Nou het punt is, ik wil niet in het buitenland gaan wonen.
Neje ik ga beginnen met nivo 4 maar wat ik nu doe is niet dat nivo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 14:12 

ach tegen die tijd dat je dan afgestudeerd bent is er heus hier in nederland wel werk te vinden ^^

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 21:34 

Het heeft weinig zin om advies te vragen via een forum gezien we je te weinig kennen. Een kennis kan je stukken beter adviseren.

Ga gewoon een dagje meelopen bij je droom opleiding/beroep. Als je het leuk vind moet je er voor gaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 21:51 

@ Animatie.

Er zijn wel animatieopleidingen, maar die zijn HBO (Willem de Koning - Rotterdam, St. Joost - Breda, HKU - Hilversum) en de kansen op werk zijn betrekkelijk klein. Eigenlijk HEEL erg klein. Je moet je eigen werk creeren en het is veel freelancen.

Met Niveau 2 MBO kom je helaas niet zo ver, je kan wel een MBO niveau 4 opleiding doen (misschien zoiets als het Grafisch Lyceum/Nimeto/Cibap) om een goede creatieve basis te leggen voordat je je gaat aanmelden op een van bovengenoemde HBO-opleidingen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Opleiding Animatie
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 22:36 

Rolender schreef:
Theater/Dans:
Voordelen: Ik ben Spontaan, beweeglijk, heb goede persoonlijkheid hiervoor, kan in Nederland blijven!
Nadelen: heb nog niets met dans gedaan, kan geen drama!!! en ben bang voor audities.

:??
Als je er nog nooit wat mee hebt gedaan, en je er zó zeker van bent dat je het toch niet kan, wat is dan je motivatie om het te doen? ^^;
Bedenk eerst eens voor jezelf waarom je een bepaalde studie wilt doen, ipv "Ik vind het er leuk uitzien". :]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2008 23:05 

Voor een opleiding animatie. Tja, het is misschien wel leuk, maar net zoals met tekenen is er weinig werk in te vinden voor later. Daarbij is animatie wel iets anders dan alleen tekenen. Mijn broer heeft ook voor een bepaalde tijd een opleiding animatie (hbo) gedaan, maar hij vond het te stressvol en kon niet goed omgaan met de deadlines. Dus hij is eruit gestapt.

Ik zou eerst voor een opleiding gaan waarmee je meer werk kan krijgen. Later kun je altijd nog een keer animatie erbij doen ^^ Maar natuurlijk is het maar wat je zelf wilt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2008 00:08 

Ik zou als ik jou was gewoon eens wat open dagen langs gaan. Qua animatie hoef je niet perse naar het buitenland. Je zou ook kunnen denken aan een grafische opleiding en die heb al wel op jou niveau. Ik denk dat dat ook beter haalbaar is want ik dacht dat echt animatie pas begint op HBO en een enkeling op MBO4 (maar dan is het meer een klein onderdeel van een opleiding vaak).

Qua dansen denk ik dat je eerst maar eens gewoon op dansles zou moeten gaan dit jaar want daar zijn zover ik gehoord heb best strenge selecties. Als je dan aankomt met echt niks van ervaring ofzo dan maak je volgens mij geen kans. Die voordelen die je aangeeft zeggen ook vrij weinig.

Echter wil ik je wel waarschuwen dat bij beide opleidingen het heel moeilijk gaat worden een passende baan te vinden. Tenzij je geluk hebt natuurlijk.

~*SMTown in Parijs en JYJ in Berlijn was gaaf!* ~

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2008 01:45 

Ik studeer Animatie op het HBO (Willem de Kooning R'dam) en ben ook wel redelijk op de hoogte van je kansen in Nederland. Moeilijk werk vinden? Naar het buitenland?? Ligt eraan wat je er zelf voor doet. Ik hoorde vandaag op de open dag dat alle afgestudeerden van vorig jaar werk hebben gevonden in hun vak in Nederland. Sure, er zijn meer studio's in het buitenland, maar betekent dat ook dat je niet bij een NLse studio terecht kunt, of bij TV kunt werken, of een deel van een nieuwe game op je kunt nemen, of een lange film kunt maken met subsidie van de overheid, of misschien zelf een studio kunt oprichten? etc ;)

Animatie is overigens niet strikt genomen 'tekenfilmpjes maken met potlood en papier'. We leren te animeren in Maya (software van Finding Nemo), Toonboom (software van Totally Spies), After Effects (NOS intro-filmpjes) en natuurlijk leren we stop-motion oftewel klei, cut-out, voorwerp-animatie. Je mag zelf kiezen wat je gaat doen ;)

Als je voor Animatie kiest (nu, of over een paar jaar, want niveau 2 MBO is volgens mij te laag) moet je wel weten dat het zwaar is. Je moet er niet alleen op school, maar ook heel veel thuis mee aan het werk. Simpelweg omdat 1 seconde 24 tekeningen is en een film meestal langer dan 1 seconde duurt ;) Houd dat in je achterhoofd.

Waarom was je er niet op de open dag vandaag? Houd die dingen in de gaten. De volgende is zaterdag 10 januari. Al je vragen en twijfels worden dan beantwoord door studenten/docenten. Succes met kiezen he.

(>"3)> (>"3)> t(0"t)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2008 11:46 

8) En in Groningen op het ALFA college kun je leren voor animeren op MBO niveau 4. :P Want die opleiding volg ik. Je hebt Multimedia Design waar je echt alles krijgt. En je kunt ook kiezen voor Gamedesign.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2008 10:30 

Shotaro schreef:
Ik studeer Animatie op het HBO (Willem de Kooning R'dam) en ben ook wel redelijk op de hoogte van je kansen in Nederland. Moeilijk werk vinden? Naar het buitenland?? Ligt eraan wat je er zelf voor doet. Ik hoorde vandaag op de open dag dat alle afgestudeerden van vorig jaar werk hebben gevonden in hun vak in Nederland. Sure, er zijn meer studio's in het buitenland, maar betekent dat ook dat je niet bij een NLse studio terecht kunt, of bij TV kunt werken, of een deel van een nieuwe game op je kunt nemen, of een lange film kunt maken met subsidie van de overheid, of misschien zelf een studio kunt oprichten? etc ;)

Animatie is overigens niet strikt genomen 'tekenfilmpjes maken met potlood en papier'. We leren te animeren in Maya (software van Finding Nemo), Toonboom (software van Totally Spies), After Effects (NOS intro-filmpjes) en natuurlijk leren we stop-motion oftewel klei, cut-out, voorwerp-animatie. Je mag zelf kiezen wat je gaat doen ;)

Als je voor Animatie kiest (nu, of over een paar jaar, want niveau 2 MBO is volgens mij te laag) moet je wel weten dat het zwaar is. Je moet er niet alleen op school, maar ook heel veel thuis mee aan het werk. Simpelweg omdat 1 seconde 24 tekeningen is en een film meestal langer dan 1 seconde duurt ;) Houd dat in je achterhoofd.

Waarom was je er niet op de open dag vandaag? Houd die dingen in de gaten. De volgende is zaterdag 10 januari. Al je vragen en twijfels worden dan beantwoord door studenten/docenten. Succes met kiezen he.

Hee, ik wist niet eens dat er open dag ewas.. ik ga wel 29 November naar de Hku, ik weet dat mijn diploma laag is maar als ik de site goed begrijp zie ik dat er toch een mogelijkheid is. Grafimedia vind ik zelf niets, dat heeft ook met reclame en dat soort dingen te maken en het enige dat mij intreseert is fantasy en tekenfilm animaties, ik zie mezelf dus echt geen foldertjes in mekaar flansen.

Nya kwa Theater-dans zijn de audities inderdaad moeilijk en daar ben ik zo bang voor. Ik heb de persoonlijkheid wel maar geen ervaring.. dat is een groot probleem.
Ikzelf denk toch dat ik voor animatie kies omdat ik dat gewoon heel erg leuk vind, maar de twijfel die is er nog en misschien dat dat bij de opendagen wel weg gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2008 20:23 

Shotaro schreef:

Wow, super bedankt voor de info!
Wat betreft de open dagen dacht ik dat die allemaal alleen in Januari waren.. ik zelf ga het proberen op de HKU op 29 November. Het schijnt wel allemaal mogelijk te zijn ondanks ik geen havo heb, alleen gaat er wel een toets komen die ik dan zou moeten maken.. ik vraag het anders wel op de opendag. Ja vind het nog steeds moeilijk met kiezen, er zijn zoveel opties en ik wil gewoon voor 1 ding gaan, zonder twijfel. Dat gaat heel erg lastig worden aangezien ik de persoonlijkheid en aanleg voor theater/dans heb maar daarnaast heb ik ook enorm veel fantasy, ik bedenk verhgalen, strips, personages (doe ik het liefst), scenario's etc.
Dan maak je het jezelf gewoon heel moeilijk.. bit of a problem! :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2008 21:42 

Ik doe zelf de opleiding Animatie op het Grafisch Lyceum Rotterdam (nadat die verschrikkelijke kunstacademie me niet toeliet vanwege allerlei achterlijke regeltjes, damn them) en wij krijgen de kans om ons te ontwikkelen op het gebied wat wij leuk vinden. Hoewel de nadruk altijd een beetje blijft liggen op 3D (het is immers een grafisch lyceum) moet je gewoon een beetje je eigen weg daarin vinden.

Denk niet alleen aan handgetekende animaties (waar ik zelf overigens wel voor ga) maar ook aan programma's als Flash, 3D Studio Max, Maya, After Effects etc etc. Ik weet dat deze opleiding misschien niet hoog genoeg voor je is (mij boeit het echt niet, ik heb zelf vwo gedaan en doe nu dit mbo, who gives a ### zolang je doet wat je leuk vind, en zolang je portfolio gewoon hartstikke goed is wordt je niet snel geweigerd) maar ik kan je wel het 1 en ander vertellen als je vragen hebt.....bijv over toelatingseisen enzo....

EDIT: Even opgezocht en het is mbo niveau 4. Open dag op 31 januari, binnenkort verschijnt er een animatie in de rotterdamse bioscopen gemaakt door mijn klasgenoten om dit te promoten ^^

Overigens, als je voor de kunstacademie gaat (wat ik zelf misschien later zal overwegen wanneer ik ze hun streken heb vergeven) moet je VEEL MAAR DAN OOK VEEL tekenen. In de praktijk valt het misschien mee maar docenten waarmee ik heb gesproken laten je dummy's vol tekenen, iig. En het is en blijft monnikenwerk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2008 17:28 

L@UR@-CH@N schreef:
Ik doe zelf de opleiding Animatie op het Grafisch Lyceum Rotterdam (nadat die verschrikkelijke kunstacademie me niet toeliet vanwege allerlei achterlijke regeltjes, damn them) en wij krijgen de kans om ons te ontwikkelen op het gebied wat wij leuk vinden. Hoewel de nadruk altijd een beetje blijft liggen op 3D (het is immers een grafisch lyceum) moet je gewoon een beetje je eigen weg daarin vinden.

Denk niet alleen aan handgetekende animaties (waar ik zelf overigens wel voor ga) maar ook aan programma's als Flash, 3D Studio Max, Maya, After Effects etc etc. Ik weet dat deze opleiding misschien niet hoog genoeg voor je is (mij boeit het echt niet, ik heb zelf vwo gedaan en doe nu dit mbo, who gives a ### zolang je doet wat je leuk vind, en zolang je portfolio gewoon hartstikke goed is wordt je niet snel geweigerd) maar ik kan je wel het 1 en ander vertellen als je vragen hebt.....bijv over toelatingseisen enzo....

EDIT: Even opgezocht en het is mbo niveau 4. Open dag op 31 januari, binnenkort verschijnt er een animatie in de rotterdamse bioscopen gemaakt door mijn klasgenoten om dit te promoten ^^

Overigens, als je voor de kunstacademie gaat (wat ik zelf misschien later zal overwegen wanneer ik ze hun streken heb vergeven) moet je VEEL MAAR DAN OOK VEEL tekenen. In de praktijk valt het misschien mee maar docenten waarmee ik heb gesproken laten je dummy's vol tekenen, iig. En het is en blijft monnikenwerk

Hee, vind het echt super dat iedereen wil helpen! Behalve dat ik alsmaar hoor dat het heel zwaar is, zit er ook nog een leuke kant aan?? :oops: :lol:
Maare.. ja ik wil wel wat weten van die toelatingseisen.. het liefst ga ik naar hku, maar kan dat wel met mijn nivo? BBL nivo 2 en miss nog nivo 3 certificaten

-X- Joe!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]